Od 1. januára 2025 nadobúdajú účinnosť nové pravidlá v oblasti zdaňovania právnických osôb na Slovensku. Tieto zmeny sú súčasťou vládneho konsolidačného balíčka a predstavujú významný krok smerom k reforme daňového systému. Hlavným cieľom je podpora malých a stredných podnikov (MSP), zníženie disproporcií v daňovom zaťažení a zabezpečenie stabilných príjmov do štátneho rozpočtu.
Hlavným prvkom reformy je zavedenie progresívnych sadzieb dane z príjmov právnických osôb, ktoré závisia od výšky zdaniteľných príjmov. V tomto článku sa podrobne pozrieme na nové sadzby, ich praktické dopady a konkrétny príklad výpočtu daňovej povinnosti.
Nové sadzby dane z príjmov právnických osôb
Nový systém zavádza tri pásma zdaňovania, pričom každé z nich má vlastnú sadzbu:
- 10 %: Platí pre právnické osoby so zdaniteľnými príjmami do 100 000 eur vrátane.
- 21 %: Uplatňuje sa na právnické osoby so zdaniteľnými príjmami nad 100 000 eur až do 5 000 000 eur vrátane.
- 24 %: Vzťahuje sa na právnické osoby so zdaniteľnými príjmami presahujúcimi 5 000 000 eur.
Tieto sadzby nahrádzajú doterajší systém, ktorý rozlišoval iba dve úrovne dane: 15 % pre príjmy do 60 000 eur a 21 % pre príjmy nad touto hranicou.
Dôležité pravidlo:
Progresívne sadzby sa uplatňujú na celý základ dane, nielen na časť presahujúcu konkrétnu hranicu. To znamená, že ak firma presiahne hranicu 100 000 eur o jeden cent, celý jej základ dane bude zdaňovaný vyššou sadzbou.
Výška zdaniteľných príjmov (výnosov) | Sadzba dane v roku 2024 | Sadzba dane v roku 2025 |
---|---|---|
do 60 000 eur vrátane | 15 % | 10 % |
od 60 000 eur do 100 000 eur vrátane | 21 % | 10 % |
od 100 000 eur do 5 000 000 eur vrátane | 21 % | 21 % |
nad 5 000 000 eur | 21 % | 24 % |
Z tabuľky vyplýva, že malým podnikateľom s príjmami do 100 000 eur sa daňová sadzba znižuje z 15 % na 10 %. Naopak, pre veľké firmy s príjmami nad 5 miliónov eur zavádza nový systém vyššiu sadzbu 24 %.
Príklad výpočtu dane: Ako sa zmení daňová povinnosť
Pre lepšie pochopenie zmien uvádzame príklad firmy s rôznymi úrovňami zdaniteľných príjmov.
Príklad 1: Firma s príjmami 80 000 eur
- Rok 2024: Daňová povinnosť = 80 000 × 15 % = 12 000 eur.
- Rok 2025: Daňová povinnosť = 80 000 × 10 % = 8 000 eur.
- Úspora: Firma ušetrí 4 000 eur na dani.
Príklad 2: Firma s príjmami 3 000 000 eur
- Rok 2024: Daňová povinnosť = 3 000 000 × 21 % = 630 000 eur.
- Rok 2025: Daňová povinnosť = 3 000 000 × 21 % = 630 000 eur.
- Rozdiel: Žiadna zmena, sadzba zostáva rovnaká.
Príklad 3: Firma s príjmami 7 000 000 eur
- Rok 2024: Daňová povinnosť = 7 000 000 × 21 % = 1 470 000 eur.
- Rok 2025: Daňová povinnosť = 7 000 000 × 24 % = 1 680 000 eur.
- Nárast: Firma zaplatí o 210 000 eur viac na dani.
Praktické dopady na podnikateľov
Malé a stredné podniky
Zníženie sadzby na 10 % pre príjmy do 100 000 eur prinesie výraznú úľavu menším firmám. Tieto úspory môžu byť použité na rozšírenie podnikania, modernizáciu technológií alebo zvýšenie platov zamestnancov.
Veľké podniky
Pre veľké firmy znamená zavedenie 24 % sadzby vyššie daňové zaťaženie. Mnohé z nich budú musieť prehodnotiť svoje stratégie, aby minimalizovali dopady na ziskovosť.
Celkové zmeny v daňovom systéme
Reforma prináša jasné rozdelenie sadzieb a pásiem, čo zlepšuje predvídateľnosť pre podnikateľov. Na druhej strane, vysoké sadzby pre veľké firmy môžu viesť k tlaku na optimalizáciu daňových povinností.
Ako sa pripraviť na zmeny?
Aby podnikatelia efektívne zvládli nadchádzajúce zmeny, odporúča sa:
- Analyzovať príjmy a náklady: Posúdiť, ako sa nové sadzby odrazia na daňovej povinnosti.
- Využiť odborné poradenstvo: Konzultácie s daňovým poradcom môžu pomôcť optimalizovať povinnosti.
- Zvážiť investície: Nižšie sadzby môžu byť impulzom na ďalší rozvoj podnikania.
- Prispôsobiť stratégie: Pre veľké firmy je kľúčové zvážiť efektívne spôsoby optimalizácie daní.
Čo sa zahŕňa do hodnoty zdaniteľných príjmov (výnosov) pre určenie sadzby dane právnických osôb?
Od roku 2025 nadobúdajú na Slovensku právnické osoby nové pravidlá na určenie sadzby dane z príjmov, pričom je potrebné dôkladne zvážiť, čo sa zahŕňa do celkovej hodnoty zdaniteľných príjmov (výnosov). Tieto pravidlá vychádzajú zo zákona o dani z príjmov a sú kľúčové pre správne výpočty daňovej povinnosti.
Čo sú zdaniteľné príjmy (výnosy)?
Zdaniteľné príjmy (výnosy) právnickej osoby sú príjmy, ktoré:
- Sú predmetom dane, teda spadajú do rámca príjmov určených na zdanenie podľa zákona.
- Nie sú oslobodené od dane, či už na základe slovenského zákona alebo medzinárodných zmlúv.
Právnické osoby musia starostlivo analyzovať všetky dosiahnuté príjmy (výnosy), aby určili, ktoré sa zahrnú do celkovej hodnoty pre účely výpočtu sadzby dane.
Zahŕňajú sa všetky výnosy z účtovníctva?
Väčšina príjmov zaúčtovaných v účtovej triede 6 (sústava podvojného účtovníctva) sa považuje za zdaniteľné. Existujú však aj prípady, kedy výnosy, ktoré neboli zaúčtované v triede 6, môžu byť zahrnuté do zdaniteľných príjmov, a naopak, niektoré zaúčtované výnosy sa nezapočítavajú.
Príjmy, ktoré sa zahŕňajú do zdaniteľných príjmov:
- Výnosy z predaja tovarov, služieb alebo majetku.
- Výnosy z prenájmu nehnuteľností a iných aktív.
- Úroky z bankových účtov (aj keď sú zdanené zrážkovou daňou).
- Úpravy z transferového oceňovania, ako napríklad pripočítateľné položky k základu dane.
- Nepeňažné príjmy, napríklad nepeňažný príjem prenajímateľa.
Príjmy, ktoré sa nezahŕňajú do zdaniteľných príjmov:
- Príjmy oslobodené od dane, napríklad príjmy z predaja obchodného podielu, ak sú splnené podmienky podľa § 13c zákona.
- Príjmy, ktoré nie sú predmetom dane, ako sú dividendy.
- Úpravy základu dane týkajúce sa nákladov, ako napríklad výdavky uznané po zaplatení alebo rozdiely medzi účtovnými a daňovými odpismi.
Zdanenie príjmov zdanených zrážkovou daňou
Aj príjmy, ktoré boli už zdanené zrážkovou daňou, sa započítavajú do celkovej hodnoty zdaniteľných príjmov (výnosov), aj keď sa už ďalej nevykazujú v daňovom priznaní. Tieto príjmy sú totiž považované za daňovo vysporiadané, no stále ovplyvňujú určenie sadzby dane.
Prečo je správne určenie dôležité?
Správne zaradenie príjmov do zdaniteľných výnosov je rozhodujúce pre:
- Výpočet daňovej povinnosti: Výška sadzby dane sa uplatňuje na celý základ dane, ktorý musí byť presne stanovený.
- Minimalizáciu rizika nesprávneho výpočtu daní: Chyby v určení zdaniteľných príjmov môžu viesť k sankciám.
- Optimalizáciu daňových stratégií: Presná znalosť, čo patrí do zdaniteľných príjmov, pomáha lepšie plánovať daňové výdavky.
Daňová licencia (minimálna daň právnickej osoby) v roku 2025
Od 1. januára 2024 sa na Slovensku opätovne zavádza daňová licencia, známa aj ako minimálna daň právnickej osoby. Tento koncept zaisťuje, že každá právnická osoba, bez ohľadu na to, či dosiahne zisk alebo daňovú stratu, odvedie minimálnu sumu do štátneho rozpočtu.
Čo je daňová licencia a koho sa týka?
Daňová licencia predstavuje minimálnu daň, ktorú musí právnická osoba zaplatiť, ak:
- Jej vypočítaná daň je nižšia ako stanovená výška minimálnej dane.
- Dosiahne daňovú stratu.
Minimálna daň sa týka všetkých právnických osôb, napríklad spoločností s ručením obmedzeným (s.r.o.), s výnimkou špecifických prípadov, kedy sa licencia neplatí. Medzi tieto výnimky patria:
- Právnické osoby v likvidácii alebo konkurze.
- Právnické osoby, ktoré podávajú daňové priznanie prvýkrát za zdaňovacie obdobie, v ktorom vznikli.
Ako sa určuje výška daňovej licencie?
Výška minimálnej dane závisí od zdaniteľných príjmov (výnosov), ktoré právnická osoba dosiahne. Platí nasledovná štruktúra:
Výška zdaniteľných príjmov (výnosov) | Výška minimálnej dane |
---|---|
Do 50 000 eur vrátane | 340 eur |
Od 50 000,01 eur do 250 000 eur vrátane | 960 eur |
Od 250 000,01 eur do 500 000 eur vrátane | 1 920 eur |
Nad 500 000 eur | 3 840 eur |
Každá právnická osoba je povinná zaplatiť minimálnu daň, ak jej vypočítaná daň na základe bežných sadzieb nepresiahne tieto hodnoty.
Prečo je daňová licencia dôležitá?
- Zabezpečenie minimálnych príjmov pre štát: Aj spoločnosti, ktoré vykazujú stratu, prispievajú do štátneho rozpočtu.
- Motivácia na efektívne hospodárenie: Podniky sú motivované dosiahnuť zisk, ktorý presahuje hodnotu minimálnej dane.
- Rovnosť medzi subjektmi: Minimálna daň znižuje riziko špekulatívneho vykazovania straty s cieľom vyhnúť sa daniam.
Sadzba dane pri presune majetku, odchode alebo presune podnikateľskej činnosti právnickej osoby do zahraničia v roku 2025
Od roku 2025 nadobúda účinnosť tzv. exit tax, ktorá sa zameriava na zdanenie ziskov a hodnôt tam, kde boli vytvorené. Tým sa zabezpečí, že daňovníci, ktorí presúvajú majetok alebo podnikateľskú činnosť do zahraničia, odvedú daň v Slovenskej republike, kde bol tento majetok vytvorený.
Zdanenie pri presune majetku alebo podnikania
Koho sa týka?
Zdanenie sa vzťahuje na:
- Právnické osoby so sídlom alebo miestom skutočného vedenia v SR.
- Zahraničné právnické osoby podnikajúce prostredníctvom stálej prevádzkarne v SR.
Majetok a záväzky, ktoré zostanú funkčne spojené so stálou prevádzkarňou na území Slovenska (a tvoria tu zisk), nebudú predmetom zdanenia pri odchode.
Predmet dane
Predmetom dane je rozdiel medzi:
- Reálnou hodnotou majetku v čase jeho presunu do zahraničia, a
- Daňovými výdavkami alebo hodnotou zásob.
Tento rozdiel sa zahŕňa do osobitného základu dane v zdaňovacom období, v ktorom:
- Dochádza k presunu majetku z ústredia v SR do stálej prevádzkarne v zahraničí, alebo naopak.
- Dochádza k presunu majetku zo stálej prevádzkarne na území SR do ústredia alebo stálej prevádzkarne v zahraničí.
Osobitný základ dane:
Rozdiel sa zahrnie do osobitného základu dane, pričom tento základ dane nesmie mať zápornú hodnotu. Nevyčísľuje sa však pri:
- Majetku spojenom s financovaním cenných papierov.
- Majetku poskytnutom ako zábezpeka a iných špecifických prípadoch.
Sadzba dane pri presune majetku
Z osobitného základu dane sa pri presune majetku, odchode alebo presune podnikateľskej činnosti uplatňuje sadzba dane 21 %.
Zdanenie príjmov z dividend právnických osôb
Dividendy ako príjem právnickej osoby
Ak je príjemcom dividend právnická osoba, ich zdanenie závisí od krajiny, z ktorej dividendy pochádzajú:
- Dividendy od tuzemských právnických osôb alebo zo štátov spolupracujúcich s SR:
- Nie sú predmetom dane podľa § 12 ods. 7 písm. c) zákona o dani z príjmov.
- Platí to aj pre krajiny, ktoré majú so SR uzatvorenú zmluvu o zamedzení dvojitého zdanenia.
- Dividendy z nespolupracujúcich štátov (napr. Panama):
- Podliehajú zdaneniu sadzbou 35 %.
- Nespolupracujúce štáty sú tie, ktoré odmietli plniť medzinárodné štandardy v oblasti daní.
Zaznamenanie dividend v daňovom priznaní
- Dividendy od spolupracujúcich štátov: Sú súčasťou výsledku hospodárenia, no uvádzajú sa ako odpočítateľná položka základu dane.
- Dividendy z nespolupracujúcich štátov: Uvádzajú sa v osobitnej časti daňového priznania právnickej osoby a podliehajú vyššej sadzbe dane.
Záver
Legislatívne zmeny v sadzbách dane z príjmov právnických osôb od roku 2025 prinášajú výraznú reformu s cieľom podporiť MSP a zabezpečiť spravodlivejšie rozdelenie daňového zaťaženia. Podnikatelia by sa mali dôkladne pripraviť na nové pravidlá, aby dokázali využiť ich pozitívne aspekty a minimalizovali potenciálne negatívne dopady.